Dieta ketogeniczna- czy warto się nią zainteresować?

Kwi 25, 2024 zdrowie

Dieta keto staje się coraz popularniejsza, ale też jednocześnie jest tak charakterystycznym sposobem odżywiania się, że budzi wiele kontrowersji. Za pewne dzieje się tak również ze względu na fakt, że dieta ta nie będzie odpowiednia dla wszystkich, a dodatkowo warto zwrócić także uwagę na fakt, że dość trudno jest ją utrzymać przez dłuższy czas. Jakie są więc jej założenia i czy warto spróbować takiego sposobu odżywiania się?

Odwrócone proporcje węglowodanów i tłuszczów

Dieta ketogeniczna, dieta keto, ketoza czy dieta ketogenna to taki sposób odżywiania, gdzie całkowicie zmieniamy proporcje węglowodanów i tłuszczów- na 1 g przyjmowanych węglowodanów przyjmujemy aż 4 g tłuszczów. Oznacza to, że podstawą żywienia są tłuszcze oraz białko, a ilość węglowodanów redukujemy do minimum wprowadzając organizm w pewnego rodzaju stan głodówki.

 

Ketoza to pewien stan metaboliczny, w którym organizm musi przyzwyczaić się do czerpania energii z innych substancji niż węglowodany. Z tego też względu dieta ketogeniczna jest polecana osobom, które mają problemy z uzależnieniem od cukru i od podjadania słodyczy. Podstawowym paliwem dla organizmu stają się produkty rozpadu tłuszczów, czyli ciała ketonowe w miejsce tradycyjnej glukozy.

Kiedy warto przejść na taką dietę?

Już ze względu na swoje założenia i fakt, że przejście na dietę ketogeniczną najczęściej oznacza całkowitą rewolucję w naszym dotychczasowym sposobie żywienia- warto sięgnąć po pomoc dietetyka. Także dlatego, że warto, aby specjalista doradził nam, czy ten rodzaj sprawdzi się w naszym przypadku i na jak długo. Na konsultację można umówić się za pośrednictwem strony https://projektzdrowie.info/.

 

Jeśli chodzi o dietę keto w kontekście redukcji masy ciała- daje ona podobne efekty, co do tradycyjnej zbilansowanej diety z dobrze dobranym deficytem kalorycznym. Jednakże, w diecie ketogenicznej znaczny spadek wagi obserwujemy przede wszystkim na początku, co potem ulega spowolnieniu, gdzie w diecie zbilansowanej utrata wagi jest raczej zrównoważona. Początkowa, szybka utrata masy ciała najczęściej jest zachęcająca dla osób, które chcą poprzez ten rodzaj diety schudnąć.

 

  • Zalety diety ketogenicznej- dieta ketogeniczna będzie wskazana dla osób chorujących na choroby neurodegradacyjne, mające niektóre postacie nowotworów lub też próbujących wyjść z insulinooporności. Zaletą jej stosowania na pewno będzie uczucie zwiększenia energii. Może być sposobem na redukcję masy ciała, chociaż należy tutaj mieć na względzie to, jak długo chcemy ją stosować i w jaki sposób z niej wyjść, aby ustrzec się efektu jo jo.

 

  • Wady i zagrożenia jej stosowania- dieta ta jest trudna do wprowadzenia i wymaga sporej wiedzy na temat składników pokarmowych w jedzeniu. Nieodpowiednie jej stosowanie szybko może prowadzić do nieprzyjemnych dolegliwości ze strony układu pokarmowego, złego samopoczucia, niedoboru ważnych pierwiastków i witamin, a także do zaburzeń gospodarki hormonalnej. Taka dieta nie jest wskazana u osób chorujących na refluks, cukrzycę, mających problemy z woreczkiem żółciowym, nerkami czy z układem pokarmowym.

 

W diecie ketogenicznej jest miejsce dla takich produktów jak różnego rodzaju mięsa, ryby, jaja, nabiał, warzywa oraz te owoce, które charakteryzują się niską zawartością węglowodanów.

Przez admin